Rafał Łożyński | 06-10-2008 22:00 |

Test Nokia Maps 2.0 na N95

Sama aplikacja w stosunku do wersji pierwszej nie różni się wiele. Inny ekran startowy (pasek postępu ładowania na dole zamiast u góry), trochę inny globus. Opcje prawie identyczne. Jeśli są zmiany to trudno je dostrzec bez specyfikacji.

 

Zaczniemy od prostej trasy: start ul. Opolska, koniec ul. Bukowska. Google planuję tę trasę tak:

 

Trasa

Trasa Google

 

i prawie bym tak jechał bez nawigacji znając Poznań. Można też jechać tak:

 

Alternatywna

Alternatywna trasa Google

 

Obie trasy mają ok. 7 km i czas przejazdu 11-13 minut. A teraz trasa Nokia Maps (mapka też z Google aby łatwiej porównać):

 

Trasa

Trasa Nokia Maps

 

Bardzo przepraszam, ale ta trasa jest kompletnie beznadziejna. Nie dość, że ma prawie 9 km (8,7) i czas przejazdu 19 minut to jeszcze są na niej takie kwiatki:

 

Ominięcie

Ominięcie zakazu skrętu w lewo

 

Nikt z mieszkańców Poznania by nie pojechał w ten sposób, ale jak ktoś nie zna miasta i ma Nokia Maps 2.0  to pojedzie bo nie ma wyjścia. Szkoda, że programiści Nokii nie potrafią napisać porządnych algorytmów wyznaczania trasy. Jak już bardzo chcą jechać ulicą 28 czerwca 1956 to można jechać prosto (ja tak pojechałem jak zobaczyłem co Nokia wyczynia):

 

Trasa

Trasa znacznie krótsza

 

I już jesteśmy w przyzwoitych wymiarach: 6,7 km i czas estymowany 11 minut. Czyli można i nie trzeba urządzać przy okazji prostej trasy zwiedzania miasta i objeżdżania skrzyżowań ze wszystkich stron dookoła. Przepraszam, że aż tak sarkastycznie piszę, ale naprawdę jakość tych tras mnie zdumiała w najwyższym stopniu.

 

Druga trasa to ul. Janickiego (przy Wiepolfamie) do ul. Opolskiej. Najpierw Google:

 

Trasa

Trasa Google

 

Tu się Google nie popisał kierując trasę prosto na zakaz skrętu w lewo, ale może i dobrze ponieważ to nam zilustruje trasę Nokia Maps 2.0. Czytający o słabych nerwach proszeni są o wstrzymanie się z dalszym czytaniem tego tekstu

 

Trasa

Trasa Nokia Maps 2.0

 

Trasa 10,2 km z czasem ok. 18 minut. A to co widać na początku trasy to jest to co nazwałem wcześniej objeżdżaniem skrzyżowań. Nie mogłem się powstrzymac i zrobiłem zdjęcie telefonu na pamiątkę:

 

Nokia

Nokia – zawracanie na trasie

 

A teraz jak trasa powinna wyglądać? Skupmy się tylko na tym jak objechać ten zakaz skrętu gdyż reszta trasy Google jest poprawna. Wariant I:

 

Objazd

Objazd zakazu skrętu w lewo (1)

 

Trasa ma łącznie 8,2 km i czas 14 minut wg Google. Faktycznie jednak ulica Szamarzewskiego jest w remoncie i jeszcze przez kilka dni nie będzie ten przejazd możliwy. A więc wariant drugi:

 

Objazd

Objazd zakazu skrętu (2)

 

I ta trasa ma niewiele dłużej bo 8,4 km i estymowany czas 15 minut wg Google.

Wnioski nasuwają się same. Nokia prowadzi nas trasami wysoce nieoptymalnymi z dziwnymi manewrami i można samemu zwątpić czy mamy nawigację czy jedziemy na ślepo. Nokia ma także tendencję do jazdy lokalnymi uliczkami osiedlowymi zamiast drogami głównymi.

 

Na koniec kilka uwag interfejsowych:

 

  • Dodawanie punktów do trasy jest co najmniej dziwne. Nigdy nie wiem, który jest początkiem, a który końcem, ikony nie są intuicyjne a opisy niczego nie wnoszą.
  • Tryb nocny ma bardzo nieergonomiczne kolory, pokazuje mnóstwo niepotrzebnych szczegółów nocą np. kolorowe trochę “zszarzałe mapy, ale za to trasę, którą mam jechać trudno znaleźć.
Nokia

Nokia Maps 2.0 w nocy

 

Ta biała strzałka na skrzyżowaniach jest bardzo słabo widoczna w nocy. Niestety tło jest cały czas wyświetlane (pastelowe, ale jednak) co skupia niepotrzebnie uwagę kierowcy.

 

Na plus programu są animowane skręty (obracanie mapy). Wygląda to pięknie choć trochę opóźnia wyświetlenie mapy według nowej orientacji.

Artykuł pochodzi z blogu Rafała Łożyńskiego – O nawigacji i tym co wokół

    • Newsletter

    • Ostatnie komentarze
      • Reklama